In
ce fel de familie ai crescut? Ce sunt parintii tai si ce fel de inclinatii
aveai in copilarie? Ce spuneai ca o sa te faci cand vei fi mare?
Am crescut intr-o casa cu seminee si
ferestre inalte, dintr-un vechi cartier evreiesc ascuns in centrul
Bucurestiului. In serile de vara, vantul imi aducea in camera flori rasucite de
tei si mai ales acordurile deloc indepartate ale unui impromptu de Chopin. Scoala
am facut-o mai intai la poalele Dealului Mitropoliei, la Lipatti, intr-o curte
cu platani seculari prin care se fugareau copii avand in spate viori mai mari
decat ei.
Au fost zece ani de poveste, apoi au inceput demolarile, teii au fost
taiati, mainile misterioase au amutit, in schimb se auzeau mult mai des sirene
de politie, ambreiaje si generice de tip Dallas. Si iata ca iti raspund,
indirect, si la a doua intrebare: se pare ca de mica am avut inclinatia de a
dramatiza! Dincolo de acest lucru (prost interpretat de ai mei drept pacatul
fabulatiei), imi placea foarte tare sa citesc si sa rontai mere, cu picioarele
cocotate pe pervaz. Lucru acceptabil, intr-o familie de intelectuali crescuti
in cultul cartii. Insa complet neinteligibil ca alegere de viata, pentru
aceeasi oameni, deprinsi sa vada lumea in ecuatii precise (tata, ca inginer) sau
in prescriptii medicale ( mama-doctor).
Sper ca m-am facut scriitor si rontaitor
de mere. Dupa ce am ratacit zece ani prin publicitate, bifand in trecere
pozitia de director executiv al agentiei cu cea mai mare cifra de afaceri de pe
piata. Predand, in paralel, ca profesor asociat la SNSPA. Si hranindu-ma din ce
am invatat la Limbi Straine (Universitatea Bucuresti) precum si in
peregrinarile mele din filosofie (Scoala de la Tescani), multiculturalitate ( Soros) si scriere
creativa ( Harvard).
Cum
te-ai descrie acum? Ce esti? Cine esti? Care sunt primele randuri ale definitiei
tale?
Fara gres, sunt ‘mama’. Altfel, mai
raspund la poreclele de ‘coach’, ‘trainer’, ‘innovation leader’. Desigur, nu
mai am agenda din zilele de glorie. Si nici perechile de pantofi de atunci. Am
invatat insa ca lucrurile mari sunt evidente, la indemana, si, da, gratis. Ca
muzica se face cu 12 sunete. Ca povestile se scriu cu 31 de litere. Ca viata se
traieste din aceleasi povesti care s-au mai spus, din acelasi sunete care s-au
mai cantat. Si totusi niciun compozitor din lume nu poate epuiza muzica acesta
simpla si previzibila care suntem.
Cum ma definesc? Ca un bun ascultator. Pentru a avea o sansa de
a deveni un bun scriitor, vreodata.
Acum,
ca au aparut povestile tale din Padurea Muzicala, ai senzatia aceea de Mester Manole,
ca ai vrea sa faci alta manastire? Incotro ai de gand sa zbori?
Sa spunem ca am deja doua manastiri in
curtea celei inaltate. Faptul ca Povestile Muzicale au iesit primele in lume e
pura intamplare. Cronologic, am inceput cu “Povesti de adio” (trei sferturi
gata) si “Blond deschis” (un roman despre publicitate). Scriu cartile pe care
as fi vrut sa le citesc acum cativa ani. Si traiesc, cum ar spune politistii,
adaptandu-ma la conditiile de mers. Fara planuri mari. Fara asteptari, ambitii sau
incrancenari. Si da, ma bucur pentru fiecare rasarit de soare ratat in dulcele
somn al diminetii.
Colectia
Povesti din Padurea Muzicala de Cristina Andone este disponibila in librariile
Adevarul din toata tara precum si pe www.adevarulshop.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu